سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال۹۵ شهرداری تهران در جلسه دیروز شورای شهر تهران تصویب شد.

شورای شهرتهران

براساس آنچه در ماده واحده اين طرح آمده شهرداري تهران موظف است گزارش سال سوم برنامه 5ساله دوم خود را در چارچوب طرح‌ها و پروژه‌هاي مشخص و اهداف كمي برنامه و سنجش‌ها و شاخص‌هاي اندازه‌گيري عملكرد تا نيمه دي‌ماه امسال به شوراي شهر ارائه كند. همچنين شهرداري بايد گزارش مقايسه‌اي از برنامه مصوب و عملكرد سال اول و 6ماهه اول سال دوم برنامه با تحليلي از كيفيت برنامه مصوب و دلايل عدم‌تحقق احتمالي برخي از اهداف برنامه يادشده را تا ۱۵دي‌ماه به شوراي شهر تهران تحويل دهد. البته اينطور كه عليرضا دبير گفت شهرداري تهران مايل بوده عملكرد برنامه را همزمان با لايحه ارائه كند اما طي درخواست‌هايي، خواسته‌اند تا اين گزارش 2هفته زودتر به شورا ارائه شود تا زمان كافي براي بررسي آن وجود داشته باشد.

به گفته دبير كه رياست كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران را برعهده دارد براساس اين مصوبه شهرداري تهران موظف است لايحه بودجه سال۹۵ را با عنايت به بيانات مقام معظم رهبري درخصوص اولويت بخشيدن به حفظ باغات و حريم شهر، گسترش فضاهاي سبز و باز، سيما و منظر شهري و با رعايت كليه قوانين و مقررات موضوعه و اسناد بالادستي و بخشنامه‌هاي ابلاغي وزارت كشور و البته با درك مناسب از فرصت‌هاي پيش‌رو و با حضور فعال‌تر در عرصه‌هاي اجتماعي، فرهنگي، عمراني و استفاده بهينه از منابع محدود و تقويت انضباط مالي تهيه و به شورا ارائه كند. وي تأكيد كرد كه لايحه بودجه بايد در قالب بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد مصوب و ارائه گزارش‌هاي مربوطه در 3بخش راهبردهاي اساسي در سال۹۵، بخش‌هاي لايحه پيشنهادي بودجه سال۹۵ و سياست‌هاي اجرايي و رويكردهاي برنامه و بودجه تنظيم شود.

وي درخصوص راهبردهاي اساسي ابلاغي توسط وزارت كشور در سال۹۵ بيان داشت: اهتمام به انضباط مالي و بودجه‌اي و تعادل بين منابع درآمدي و مصارف، اصلاح نظام مالي و بهبود بهره‌وري، استقرار مديريت هزينه با رعايت اصل صرفه جويي، پرهيز از اسراف، كاهش وابستگي به درآمدهاي ناپايدار و افزايش درآمد پايدار، اولويت‌بندي طرح و پروژه‌ها با تأكيد بر تكميل طرح و پروژه‌هاي نيمه تمام و بهبود و به‌كارگيري نظام‌هاي يكپارچه و هوشمند فناوري اطلاعات براي بهبود خدمت‌رساني از راهبردهاي اساسي سياست‌هاي بودجه است.

يكي از نكات ديگري كه دبير به آن اشاره كرد اين بود كه هرسال بودجه راهنمايي و رانندگي به‌طور جداگانه ارائه مي‌شد اما امسال شهرداري ملزم شده تا بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها و بودجه راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ را به‌طور همزمان با بودجه كل شهرداري براي تصويب به شورا ارائه كند. اين عضو شوراي شهر تهران درخصوص سياست‌هايي كه براي پيوست‌هاي بودجه سال۹۵ تدوين شده هم سخن گفت و سپس سياست‌هاي اجرايي و الزامات تدوين لايحه بودجه سال۹۵ شهرداري تهران را قرائت كرد. آنچه دبير در اين‌باره اعلام كرد به‌صورت خلاصه در بندهاي زير آمده است:

بودجه بايد در قالب اهداف كمي برنامه و اهداف سال مالي به‌نحوي كنترل و نظارت شود كه انحراف از اهداف برنامه ايجاد نشود.
تمركززدايي از مناطق و توسعه سياست‌هاي ناحيه محوري و محله‌گرايي، توسعه كمي و كيفي ناوگان حمل‌ونقل عمومي از طريق تكميل شبكه ريلي و اتوبوسراني و افزايش تجهيزات اين شبكه‌ها و همچنين كاهش سفرهاي درون‌شهري از اولويت‌هاي سياست‌هاي بودجه است.

طبقه‌بندي و عناوين اعتبارات پيشنهادي اعم از هزينه‌اي و تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي و دارايي‌هاي مالي بايد به‌نحوي تنظيم شود كه نشان‌دهنده ماهيت كار و عمليات مربوطه باشد. در راستاي همسويي با سياست‌هاي بودجه عمومي دولت بايد بازنگري در ساختار بودجه كل شهرداري، سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته صورت گيرد.

محسن سرخو، رئيس كميته حمل‌ونقل شورا نيز در جريان بررسي سياست‌هاي بودجه سال95 شهرداري تهران، اظهار داشت: در تنظيم سياست‌هاي بودجه، طبق فرمايشات رهبري، بايد شهرداري را ترغيب به كاهش واردات از خارج و توجه به توليدات داخل كنيم. وي در اين رابطه مثال زد و گفت: براي نمونه از زماني كه بحث تعمير و نگهداري پله‌هاي برقي مترو به پيمانكاران و توليدكنندگان داخلي سپرده شده كمتر شاهد خرابي آنها هستيم.

چمران هم با ابراز خرسندي از اين پيشنهاد اعلام كرد كه شورا صددرصد موافق چنين سياستي است. وي همچنين با اشاره به تذكر يكي از اعضاي شورا مبني بر اعلام فهرست بودجه‌اي، تحت عنوان عمليات خاص شهرداري، گفت: براي عمليات‌هاي خاصي كه شهرداري انجام مي‌دهد، فهرست بها نداريم و متأسفانه هزينه اجراي اين خدمات معمولا به‌صورت سليقه‌اي درنظر گرفته مي‌شود كه بايد چنين فهرستي را شهرداري تهيه و اعلام كند. البته دبير اعلام كرد در بندي از الزامات تدوين لايحه سال بعد الزاماتي براي جلوگيري از روند افزايش بدهي‌هاي شهرداري لحاظ شده است.

در ادامه رئيس كميسيون عمران شورا با انتقاد به لفظ كميته تخصيص در اين بند، گفت: مگر ما برنامه نداريم، چرا بايد صفر تا 100 اختيارات را به كميته تخصيص بدهيم؟ احمد دنيامالي به همين‌خاطر پيشنهاد داد كميته تخصيص از اين بند حذف شود كه اين پيشنهاد با رأي اكثريت به تصويب رسيد.

  • خزان پارك‌ها جمع‌آوري نشود

روز گذشته 2تن از اعضا در جريان دويست و دوازدهمين جلسه شوراي شهر تهران، نسبت به جمع‌آوري خزان‌ها در پارك‌ها و آتش زدن‌شان در برخي معابر تذكر دادند. اسماعيل دوستي در اين رابطه گفت: آذرماه، زمان برگريزان درختان است؛ اگرچه امكان دارد ريزش برگ‌ها با توجه به بارش‌ها مشكلاتي را به‌وجود بياورد اما اين بدان معنا نيست كه با آتش زدنشان در معابر و خيابان‌ها شرايط نامساعد تنفسي را ايجاد كنيم. وي از پيمانكاران و معاونين خدمات شهري خواست نسبت به جمع‌آوري و ساماندهي خزان‌ها در سطح معابر و خيابان‌ها تدابير ديگري غيراز آتش زدن اتخاذ كنند. رحمت‌الله حافظي نيز با بيان اينكه پيمانكاران شهرداري به سرعت برگ درختان را از محوطه بوستان‌ها جمع‌آوري مي‌كنند، پيشنهاد داد برگ‌هاي ريخته شده براي يك‌هفته در محوطه بوستان‌ها باقي بماند تا شهروندان به‌خصوص كودكان از فضاي پاييزي استفاده كرده و در واقع پاييز را حس كنند.

  • خدمت‌رساني به زائران اربعين بهتر از سال گذشته بود

رئيس شوراي شهر تهران جلسه ديروز را با توضيحاتي راجع به حضور ميليوني مسلمانان و به‌ويژه شيعيان در اربعين حسيني آغاز كرد. مهدي چمران با اشاره به اينكه چنين تجمعي نمايشي از قدرت دوستداران و پرچمداران اهل‌بيت اسلام(ع) بود گفت: هرچند رسانه‌هاي غربي تمايلي به انعكاس آن نداشتند اما واقعيتي بود كه به‌وجود آمد و خلق شد. وي همچنين به زحمات شهرداري تهران در برگزاري هرچه باشكوه‌تر اين مراسم اشاره داشت و افزود: خوشبختانه خدمات‌رساني به زائران در شهرهاي كربلا و نجف نسبت به سال قبل بهتر بود هرچند ايرادات و كمبود‌هايي وجود داشت. كار قابل تقدير ديگر استفاده از نيروهاي بومي براي نظافت شهرها و مسير حركت زائران بود. وي در ادامه به نامه دوم مقام معظم رهبري به جوانان در غرب اشاره كرد و گفت: همزماني نامه رهبري به جوانان غربي با حركت ميليوني زائران حسيني به كربلا و نجف و نيز مراسم معنوي اربعين پيامي جز تبيين و گسترش مكتب اسلام به جهانيان ندارد و مي‌تواند رهگشاي بسياري از مشكلاتي باشد كه جهان امروز به‌ويژه غرب با آن دست به گريبان است. چمران فرارسيدن روز دانشجو را نيز گرامي داشت.

کد خبر 316272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha